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Come i medici si pongono la stessa domanda   Giugno 2003

 

(Cosa si aspetta una famiglia dal pediatra?) Maura Giugno 2003

 

"European Task Force on Patient Evaluations of General Practice (EUROPEP).5 The most highly rated aspect of care was "humaneness." This was followed by "competence/accuracy," "patients' involvement in decisions," and "time for care."

Il Gruppo di Studio Europeo per la Valutazione del Paziente sulla Medicina Generale ha condotto una revisione sistematica che dimostra come le qualità più richieste siano : umanità, competenza e accuratezza, coinvolgimento del paziente nelle decisioni, e tempo per "prendersi cura"."
Coulter A.
Patients' views of the good doctor.
BMJ. 2002 Sep 28;325(7366):668-9

"A systematic review found 17 trials of training interventions designed to promote a more patient centred approach in clinical consultations. Most of these led to notable improvements in consultation processes and patient satisfaction.

Una revisione sistematica ha individuato 17 studi che valutano l'efficacia di programmi mirati a rendere l'attività clinica più sensibile alle esigenze del paziente. La maggioranza ha di questi ha dimostrato un miglioramento dell'attività clinica e della soddisfazione del paziente."
Lewin SA, Skea ZC, Entwistle V, Zwarenstein M, Dick J.
Interventions for providers to promote a patient centred approach in clinical consultations.
Cochrane Database Syst Rev 2001;(4):CD003267.


"One mechanism for encouraging a more equal relationship between patients and professionals would be to involve patients in professionals' training throughout their careers.

Un meccanismo per incoraggiare una relazione più paritaria tra medici e pazienti potrebbe essere il coinvolgimento dei pazienti nella preparazione accademica dei medici."
Ferriman A.
Patients need to be more involved in care decisions
BMJ 2001;323:10 ( 7 July )

"Efforts to improve health care will be wasted unless they reflect what patients want from the service. But to be sure that surveys of patients' views are valid and have an effect on care, the methods used must be evaluated rigorously.

Ogni sforzo per migliorare la qualità delle cure è inutile se non riflette ciò che i pazienti vogliono dai servizi. Ma per essere sicuri che la valutazione delle opinioni dei pazienti siano valide ed abbiano una reale efficacia sul modo di prendersi cura della persona, i metodi usati devono essere controllati rigorosamente."
Wensing M, Elwyn G.
Methods for incorporating patients' views in health care.
BMJ 2003;326:877-879 ( 19 April )

Rapid responses published:

"The quality of health care is not a thing but has to do with meaning...
...the application of an inappropriate positivistic philosophy of science to "measure" this ( the view of patients) may result in their voices being obscured

La qualità delle cure non è una cosa, ma ha a che vedere con il senso delle cose...
...l'applicazione di una inappropriata filosofia positivistica della scienza per "misurare" il punto di vista dei pazienti, può portare all'oscuramento delle loro voci."
van Beinum M
Meanings not things

"Le opinioni dei pazienti riflettono sia le loro aspettative che le loro esperienze"
Gage HM, Crow R, Hampson S, Kimber A, Hart J, Storey L, Thomas H.
Users' views reflect their expectations as well as their experiences

...attendiamo l'uscita di questo prossimo articolo, degli stessi autori, che dovrebbe supportare la loro affermazione
Crow R, Gage H, Hampson S, Hart J, Kimber A, Storey L, Thomas H.
The Measurements of satisfaction with Healthcare: a systematic review of the evidence. Health Technology Assessment 2003; 6 (32) In press

"If we take on the views of the public and patients, it is important that we are ready to be surprised, and there is no point in being surprised if we don't act on being surprised."

Se noi prendiamo in considerazione il punto di vista del pubblico e dei pazienti, è importante che siamo pronti a sorprenderci, e non c'è nessuna utilità nell'essere sorpresi se poi non agiamo di conseguenza"
Macdonald S.
NHS should be less paternalistic, conference is urged
BMJ 2003; 326: 618 ( 22 March )

Rapid responses published:

There is a great deal of rhetoric (and much of it is very confusing) about "service user involvement", "patient participation", "partnerships in health care"...

Esiste troppa retorica (e molta è davvero confondente) riguardo "il coinvolgimento del paziente nei servizi", "la partecipazione del paziente", "la collaborazione nelle cure"...
McCrory P
Improving Patients' Experience??

Il ruolo delle aspettative sull'effetto del placebo. Una revisione sistematica
Crow R, Gage H, Hampson S, Hart J, Kimber A, Thomas H.
The role of expectancies in the placebo effect and their use in the delivery of health care: a systematic review.
Health Technol Assess. 1999;3(3):1-96

La qualità di vita è influenzata dalle aspettative o dall'esperienza?
Carr AJ, Gibson B, Robinson G.
Is quality of life determined by expectations or experience?
BMJ. 2001; 322: 1240-1243

Questionari e interviste non riflettono gli stessi risultati sulle opinioni dei pazienti: uno studio controllato per verificare questa ipotesi.
Campbell R, Quilty B, Dieppe P.
Discrepancies between patients' assessments of outcome: qualitative study nested within a randomised controlled trial.
BMJ. 2003 Feb 1;326(7383):252-3.

Due revisioni sistematiche della letteratura sul coinvolgimento dei pazienti nella pianificazione dei servizi
Crawford MJ, Rutter D, Manley C, Weaver T, Bhui K, Fulop N, Tyrer P.
Systematic review of involving patients in the planning and development of health care.
BMJ. 2002 Nov 30;325(7375):1263. Review.

Simpson EL, House AO.
Involving users in the delivery and evaluation of mental health services: systematic review.
BMJ. 2002 Nov 30;325(7375):1265. Review.

 

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